Al zes weken aan het genieten van de Kaapse Pracht - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Dijkstra - WaarBenJij.nu Al zes weken aan het genieten van de Kaapse Pracht - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Dijkstra - WaarBenJij.nu

Al zes weken aan het genieten van de Kaapse Pracht

Blijf op de hoogte en volg Simone

12 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Alleen heet de Kaapste Pracht hier geen Kaapse Pracht maar Obikawu en moeten we nog steeds op zoek naar de wijngaard waar deze geproduceerd wordt en wij hem kunnen (her)proeven. Verder blijft het genieten gewoon genieten.

Maandag zijn we weer naar ons kantoor in het gebouw van The City of Cape Town geweest, blijft stoer om daar binnen te lopen, met zijn twintigen in de lift te staan, op verdieping 3, 4, 6, 8, 10, 12, 13, 15, 17, 19 en 22 te stoppen en een kantoor binnen te lopen waar nog zo’n tien andere mensen aan het werk zijn die hier voor de City werken. En afgelopen maandag was Suzy, een Nederlandse CMV student die stage loopt bij The City er ook om kennis met ons te maken. Suzy heeft ons het dak van het gebouw laten zien dus wij hebben vanaf de 23e verdieping van Kaapstad genoten! Verder hebben we nog een meeting bijgewoond over het jaarlijkse personeelsuitje van de medewerkers van de City. (Zo’n 1500 mensen.) Ze willen thema van dit jaar graag disability laten zijn en daarom hopen ze op onze hulp. We weten nog niet precies wat we kunnen doen maar Mandla kan waarschijnlijk sowieso rolstoel tennis en rolstoelbasketbal gaan geven. Dit wordt dus vervolgd.

Dinsdag zijn we naar Ravensmead geweest en om eerlijk te zijn en voor de geïnteresseerden ging het niet helemaal zoals gepland en waren er wat problemen. Hier wil ik verder nog niet echt over uit weiden voordat we oplossingen of plannen hebben maar er moet wel aan gewerkt worden! Op zich een uitdaging maar hierom was het wel extra fijn dat we woensdag genoten hebben op K1 Special School. In november gaan we daar namelijk een sportdag organiseren en de school is op dit moment erg gericht op leren van een aantal sporten waardoor ze hier ook beter in gaan worden. Voor nu is er gekozen voor tennis en volleybal maar waarschijnlijk komt netbal erbij en misschien voetbal. Er waren 37 kinderen waarvan de helft ging tennissen en de helft ging volleyballen en het volleybal gedeelte hebben Marije en ik gegeven. De groep was een hele andere dan die van de vorige lessen, ze waren ouder en hadden allemaal een soort concentratiestoornis/ADHD of leerachterstand waardoor werken met zo’n grote groep op een klein veld moeilijk was. Bovendien spraken maar 5 van de 37 kinderen Engels dus was het handen en voeten werk. Maar ik vond het mooi om het enthousiasme van de kinderen te zien en ik heb erg hard gelachen om het “Vangen, gooien, spelen” dat de kinderen na gingen zeggen om de oefening te begrijpen! Wat wel weer jammer was woensdag is dat we het teamuitje welke aanstaande zaterdag gepland stond afgezegd hebben. Gedeeltelijk omdat het nog niet helemaal soepel loopt binnen Mandla en gedeeltelijk omdat het echte Afrikaanse weer nog even op zich laat wachten. Voor nu is het vooral perfect kite weer maar dat betekent wel dat het niet lekker is om op het strand te zitten.

Donderdag hebben we weer genoten! In de ochtend van de heerlijke zon in de tuin en daarna van de activiteiten op Astra. Dit was de eerste keer dat de activiteiten op Astra doorgingen en het was een beetje chaos maar wel een toffe chaos. Het niveau van de kinderen die hieraan mee doen verschilt heel erg maar ze zijn allemaal ‘niet goed genoeg om andere sporten te spelen.’ Tenminste dat wordt tegen ze gezegd en het was wel heel tof om te zien hoe Charles de les begon. Namelijk door ze te vertellen dat ze wel goed genoeg waren en dat wij, Marije, Anke en ik, helemaal uit Nederland zijn gekomen omdat wij hen wel bijzonder vinden! Het idee is om een circus voorstelling met deze kinderen te maken dus vandaag mocht iedereen oefenen waar hij of zij zin in had. Ik ging ‘diabolo les’ geven en dat was eigenlijk heel leuk! Alleen jammer genoeg waren er maar drie diabolo’s en 10 kinderen die mee wilden doen, maar hier wordt al aan gewerkt. Een aantal kinderen konden het al maar er was ook een jongetje die zijn handen en voeten niet goed kon gebruiken en niet zo goed kon praten, maar hij kwam wel voor zichzelf op en maakte duidelijk dat hij het ook wilde leren. Hoe ik dat ging doen wist ik nog niet maar we begonnen maar door het samen te doen en toen hij later weer aan de beurt was gingen we het weer samen doen, en weer, met steeds een beetje minder hulp, totdat ik hem opeens met een diabolo zag die draaide. Wauw, super tof dat hij hem zelf aan het draaien had gekregen ondanks dat hij met zijn linker hand het stokje amper rechtop kon houden heeft hij wel begrepen hoe het moest en is het gelukt! Ik hoop dat ik binnen de overige acht weken van mijn stage deze jongen ook kan leren te gooien met de diabolo! Verder waren de kinderen erg blij met onze aandacht en ons enthousiasme en hebben we echt zinin volgende week. Wat ik nog wel grappig vond is dat het jongetje van de diabolo Tork heette, en toen ik dat zei hij het nog eens zei en ik het nog eens probeerde en dat hij toen heel verbaasd was om het feit dat ik de R blijkbaar niet kon zeggen? Haha, een Afrikaan met spraakgebrek die zegt dat ik de R niet kan zeggen, dat vind ik toch wel mooi!

Vrijdag zijn hebben we twee vergaderingen gehad. Waaronder een vergadering met Liz, professor op Stellenbosch University en beheerder van het geld van Mandla. Mandla heeft namelijk een subsidie gekregen van de Nederlandse Ambassade en hier heeft zij toezicht op. Het was erg interessant om te horen hoe dat werkt met deze subsidie, het creatief boekhouden dat hierbij komt kijken te leren en de manier waarop zij tegen zulke subsidies aankijken te horen. De Nederlandse Ambassade wil het project Mandla Sport 4 Change afsluiten en daarom moet het geld in december op zijn en moeten wij, als we nog geld willen gebruiken, voor 1 november alle bonnetjes hebben ingeleverd dus dit wordt nog wel even aanpoten. De vergadering was in Stellenbosch, de wijnstad van The Western Cape dus wij konden natuurlijk niet vertrekken zonder een wijnproeferij welke wij hebben genoten op Wine estate Spier. Het was een gezellige boel en nadat we Charles afgezet hadden zijn we naar Signal Hill gereden om te genieten van het uizicht en de zonsondergang. Al met al een mooie stage dag.

Het komende weekend is ook alweer lekker volgepland. Vanavond gaan we met een paar nieuwe huisgenootjes die uit de buurt van Johannesburg komen wat drinken in ’t dorp, ;) morgen gaan we waarschijnlijk marktjes bezoeken in Kaapstad en daarna genieten op het strand (!) en zondag ochtend zijn we van plan om weer naar dezelfde Afrikaanse kerk als vorige week te gaan en daarna willen we graag gaan hiken bij Kaap de Goede Hoop, dus het wordt vast weer leuk!

Verder schrijven we elke twee weken een stukje op de website van Respo International die, indien genoeg nieuwswaarde, onder het project Zuid-Afrika wordt geplaatst. In het vorige nieuwsbericht zijn ook de sponsoren bedankt en het nieuwsbericht is te vinden onder de volgende link: http://respo.org/respo-international/nieuws/veel-plannen-in-zuid-afrika

Heel veel liefs en tot over tien weken alweer…

• 13 Oktober 2012 - 09:19

Rolanda:

Hey Moon! Geweldig die ervaring met zo'n mannetje! Houdt zulke dingen vast, want dit zijn dingen die er echt toe doen. Kus