Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Dijkstra - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Dijkstra - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun!

Blijf op de hoogte en volg Simone

28 September 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad


Jawel, mijn Engels wordt steeds beter. Alhoewel ik nog wel af en toe vol overtuiging in het Nederlands begin tegen een Zweeds meisje die we hier ontmoet hebben, soms de mensen hier iets beter begrijp in het Afrikaans dan in het Engels en woorden als stofzuiger, douane en emmer toch door iemand anders vertaald moeten worden gaat het echt best wel goed. En verder gaat de tijd ook snel, alhoewel ik jullie wel meer mis dan ik had verwacht gaat het hartstikke goed hier en heb ik nog heel veel zin in de komende drie kwart van mijn tijd in Zuid-Afrika!

Om maar te beginnen waar ik de vorige keer ben geëindigd: Donderdag zijn we naar Astra gegaan, de hele groep was daar om kennis te maken met de leerlingen want het plan is om daar om de beurt les te gaan geven, tot nu toe hebben we er helaas nog geen enkele les gezien want de eerste keer regende het, vorige week was het puur kennismaken en gisteren waren er weinig kinderen omdat het bijna vakantie was. Ja, zo werkt dat hier, als je bijna vakantie hebt dan ga je die week ervoor alvast niet meer naar school, want je hebt toch bijna vakantie. Afrika blijft apart! ;) De les van de vrijdag ging ook niet door want Oasis Workshop heeft samen met EPT (geloof ik) bedacht dat Mandla een bedreiging is. Het zit namelijk zo, op de workshop van Oasis gaat niet alles altijd volgens de regels en Vanessa verteld ze dat, hoe het precies zit weet ik ook niet maar ze werken er hard voor weinig geld en sinds Mandla met ze komt sporten willen ze alleen nog maar sporten en niet meer werken, dit werkt natuurlijk niet en is trouwens ook niet onze bedoeling, maar dit is wel de reden waarom we niet meer welkom zijn. Na veel gezeur heeft Mandla besloten het maar te laten, het zijn immers volwassenen en er zijn genoeg andere scholen die onze hulp wel willen! ’s Avonds zijn we naar de bioscoop gegaan maar toen ik vroeg om kaartjes voor Step Up 4 was het antwoord doodleuk: “Nee.” In eerste instantie geen uitleg o.i.d. gewoon een nee. Later bleek dat de film om onduidelijke redenen was gecancelled vanaf de middag dat hij dus niet draaide. Dus Marije en ik kozen een andere film en wel Ted want, volgens de vrouw achter de balie was die heel leuk, nou verschrikkelijk en, hebben we besloten, zijn wij echt heel slecht in films kiezen want tot nu toe hebben we nog geen één echt leuke film gezien! Wat wel leuk is, is dat er altijd maar ongeveer tien mensen in de bioscoop zitten omdat de film de hele dag door draait vanaf ’s ochtends negen uur!

Zaterdag zijn we ’s ochtends wezen ontbijten bij Rhodes Memorial, afgelopen week hebben we daar zebra’s gezien dus we waren van plan een stuk te wandelen om deze weer te spotten maar toen we vroegen waar ze waren zei de ober dat ze er niet waren dus we hebben ze ook niet echt meer gezocht maar zijn we naar VA Waterfront gegaan, een super groot winkelcentrum hier, maar alles is super duur! Dus we hebben even in de Zara rondgelopen en verder vonden we het niet echt wat. Hierna zouden we naar het lentefestival gaan, maar dit festival was letterlijk in het water gelopen dus zijn we naar huis gegaan en hebben we eindelijk eens een goede film gezien. Op aanraden van Mirjam: Invictis (ofzo?). Zaterdag avond zijn we nog uit geweest. We zouden naar Club31 gaan, een club op de 31e verdieping van een gebouw vanaf waar je over heel Kaapstad kan kijken, maar dit is niet echt gelukt dus we zijn naar Jayde gegaan en het was heel gezellig! De meisjes met wie we waren komen een keer bij ons kitesurfen en de jongens nemen ons een keer mee naar een rugby wedstrijd, dus dat zijn leuke dingen. Zondag ochtend zijn we naar de kerk gegaan, weer naar de Hillsong Church, wederom een mooie dienst maar we hebben besloten daar niet elke keer heen te gaan en de volgende keer dat we naar de kerk willen gaan we waarschijnlijk met Vanessa mee. Ik ben erg benieuwd naar hun kerk! In de middag zijn we naar het Two Oceans Aquarium gegaan, best gaaf. Ze hadden er erg veel haaien en we hebben ook zeepaardjes en octopussen gezien! Maar als ik eerlijk ben is het aquarium niet echt spectaculairder dan die in Dierenpark Emmen, wel een leuke tijdsbesteding voor als het regent trouwens! Verder hebben we zondag niet echt wat bijzonders gedaan.

Maandag wel, maandag was echt tof! Maandag was het Heritage Day, een officiële vrije dag hier en een soort van Bevrijdingsdag hoorden we. Omdat wij aan onze stageuren moeten komen zijn we ’s ochtends eerst maar even voor stage aan het werk geweest en rond een uur of twaalf zijn we richting Simon’s Town gereden. De weg naar Simon’s Town is echt heel tof dus onderweg zijn we een keer gestopt om van het uitzicht te genieten! We denken dat we toen een zeehondje hebben gezien maar we weten het niet zeker want hij was wel erg ver weg. Toen we verder reden naar de feestweek in Simon’s Town bleek er niets te beleven te zijn dus we hebben even een stukje gewandeld, wel twee pinguins gespot in de bosjes, wat gedronken en zijn verder gereden. We reden door richting Kaap de Goede Hoop en kwamen op een struisvogel boerderij. Voor iedereen die weet hoe graag ik op een terras zit met duiven, (kleine vogels) ik heb struisvogels gevoerd! Stoer hè? Ik vond het wel eng (haha zie foto) maar ik heb het wel gedaan dus ik vond mezelf wel stoer! Na de struisvogelboerderij zijn we verder gereden naar Scarbourgh ofzo, echt een super mooi strand, het uitzicht was echt genieten en dat hebben we ook gedaan. Er liepen wel veel beestjes op het strand, want een gedeelte van het strand bestond uit keien en als je daar overheen liep schoten er bij elke stap ongeveer 38 kakkerlakken weg die ongeveer ---------------------- zo groot waren. Bah, maar wel grappig. Hierna zijn we doorgereden richting Houtbay over een bergpas en dit was ook echt super cool! Om elke hoek verwonderden we ons weer over het uizicht en bedachten we weer hoe mooi Kaapstad eigenlijk is, het is echt prachtig! Halverwege ging de zon onder dus zijn we ergens gestopt om te kijken. En ik weet niet of ik het uit kan leggen, of dat de foto misschien duidelijk genoeg is maar we stonden boven aan de rotsen, zo’n 100 meter tot het water denk ik, achter een hekje. En een stuk naar beneden stak een steen uit de rotsen. Pieter, een jongen die ook mee was ging een beetje stoer doen en ging daar van het uitzicht genieten en ik bedacht dat ik dat ook wel wilde. Alleen ik wist al dat ik dat toch niet zou durven dus ik liep naar beneden om een mooi plekje te zoeken. Maar hoe verder ik liep hoe aantrekkelijker dat plekje er uit zag dus ja, ook ik heb op een rots gestaan vanaf waar ik recht naar beneden keek en eigenlijk heb ik heel erg genoten van de zonsondergang vanaf dat plekje, wel rende ik terug toen ik weer opstond want toen was het ook wel weer genoeg geweest, maar angst 2 was overwonnen. Het was nog een klein stukje rijden naar Houtbay waar we twee jongens zeehonden zagen voeren, een moeder en een babytje, super leuk om die ook even te zien! De jongen vroeg alleen al vrij snel om geld voor brood en vis en ik bedacht dat ik nog wel een broodje in mijn tas had zitten, na wat aarzeling heb ik die aan de jongen gegeven en hij was er erg blij mee! Wat mij trouwens ook weer blij maakt want van de week ging ik broodjes kopen voor een zwerver bij de supermarkt en die mompelde alleen maar een klein dankjewel en liep weer weg. Maargoed, na de zeehonden gingen we nog even lekker uit eten en ik heb spareribs en garnalen gegeten. Van die garnalen die je zelf moet pellen en waarvan je de ogen nog ziet, haha nou voor de ervaring tot maar gedaan maar in het vervolg pas ik er weer voor. Ik had bijna een reisverslag van alleen vandaag kunnen schrijven zo lang is dit, maar zo tof was het ook dus dat is goed! 

Dinsdag zijn we weer naar Ravensmead geweest waar we hebben ontdekt dat we toch nog wel aardig wat te bereiken hebben met onze collega’s. Woensdag was er in Ravensmead een vervolg op de Womans Day van augustus waar de politie ook aanwezig was. Zij hebben uitleg gegeven over het doen van aangifte en de procedure die daarmee gepaard gaat. Wij hebben hier ’s ochtends alleen even verteld wie we waren en na dat de man van de gemeente heeft gezegd dat iedereen dinsdags maar moet komen omdat ze ons dan in bikini konden zien, gingen we snel weer weg. (Afrikaanse humor?) We gingen namelijk naar K1 Special School waar we weer hebben genoten van het sporten met de kinderen. Zo gaaf om het plezier te zien dat zij hebben in de sport!! Hierna zijn we met Michael naar de locatie gegaan voor ons teamuitje van volgende week zaterdag, nu nog hopen op meer weer want het is allemaal buiten, maar het is wel tof, aan het strand dus dat komt ook goed. We hebben hier ook nog even kort kennis gemaakt met een project dat gedraaid werd om kinderen van de straat te houden, ze gaven ze namelijk surfles. Lijkt ons ook een mooi project! Donderdag zijn we naar Astra gegaan maar daar viel niets te doen want er waren te weinig kinderen omdat het bijna vakantie is (?) en hierna zijn we nog naar Charles gegaan om de begroting van Mandla uit te zoeken maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien. Vanochtend zijn we naar Oasis Daycare gegaan, na veel overleg hebben zij besloten ons toch een kans te geven en hier hebben we de mensen ontmoet met wie we gaan werken. Het niveau van de mensen, kinderen en volwassen, hier verschilt echt enorm. Het varieert van kinderen in een rolstoel die bijna nergens op reageren tot volwassenen die zelfs kunnen lezen en Mandla gelijk herkennen. En al deze mensen krijgen tegelijk sport dus ik ben heel benieuwd hoe dit zal gaan. Na de vakantie van volgende week gaan we hier voor het eerst echt mee aan het werk. Vanmiddag zijn we ook nog naar een vergadering in Khayelitsha gegaan. Khayelitsha heeft de komende week een sportweek en ze hebben besloten gehandicaptensport in de vorm van rolstoelbasketbal hier ook een plek in te geven omdat ze meer willen doen met gehandicaptensport in de wijk, dus dit is tof! Komende donderdag zal er een clinic plaats vinden waaraan de hele wijk mag meedoen! Ik ben benieuwd, het blijft Afrika dus het zal vast gepaard gaan met weinig plannen en veel enthousiasme maar we zullen zien.

Verder zouden we komende week vakantie hebben maar dit gaat niet echt lukken in verband met alle vergaderingen en activiteiten die gepland staan. Maandag gaan we namelijk weer vergaderen met Sam van de City, dinsdag met heel Mandla, woensdag met Liz van Stellenbosch over de financiën, donderdag hebben we de sportclinic in Khayelitsha en zaterdag hebben we een rolstoelbasketbaltoernooi in Mitchells Plain, ik ben benieuwd. Het belooft wel weer een mooie week te worden met voorafgaand een mooi weekend want vanavond gaan we nog even lekker rustig een filmpje kijken en morgen rijden we naar Hermanus waar we het walvissenfestival gaan vieren. We hopen op mooi weer en veel walvissen en zijn van plan daar een mooie hike te gaan doen en op een boot walvissen te gaan spotten, in mijn volgende verslag zullen jullie wel lezen hoe het gaat!

Voor nu, dit was het dan eindelijk, de volgende keer zal ik proberen het wat korter te houden en tot over 12 weken.

Liefs uit Afrika

  • 28 September 2012 - 22:29

    Simone Dijkstra:

    Edit: Dinsdag avond gingen we naar Step up 4, echt een toffe film! En woensdag avond zijn we uit eten geweest bij mama Afrika, suuuuuper leuk! Eerst werden onze handen gewassen, want in Afrika hoor je met je handen te eten (geen probleem :)) en toen kregen we alles wat ze daar hadden en kon je zelf je favoriete gerechtjes bij bestellen. Als we eerlijk zijn was het niet super lekker maar wel heel leuk, ze gingen ons gezicht ook weer beschilderen en ze kwamen nog het hele restaurant rond zingen, echt super tof! Maargoed, dit wilde ik dus ook nog even delen en de foto's hiervan volgen nog. Die heeft Marije nog...

  • 29 September 2012 - 17:41

    Glendy:

    Super leuk om te lezen Siem! Je vermaakt je prima daar, ben wel jaloers op alle dingen die je doet! (A)Hopelijk gaat het bij deze school wel lukken!
    Dikke kus! (K)

  • 30 September 2012 - 14:58

    T. Tineke:

    Je doet zo wel veel ervaring op,maar echt een project opzetten blijkt toch moeilijk? Groetjes en succes met alles, geniet ervan

  • 30 September 2012 - 16:42

    Wietse Janssen:

    heel leuk om je wel en wee te lezen. Wat beleef je leuke dingen. Het is echt Afrikaans dat niet alles op rolletjes loopt zoals in Ned. Maar ik denk dat het in Ned. bijzonder is dat veel doorgaat wat je afspreekt.

    vrgr Wietse

  • 01 Oktober 2012 - 19:27

    Ido:

    Hoi Simone,
    Wat veel belevenissen! Gaaf om te lezen hoe je van het landschap en de dieren geniet. Leuk dat je ook de kiekjes plaatst waar je mogelijk later mee geplaagd gaat worden, zoals bijvoorbeeld die met die struisvogel ( zoek de overeenkomsten van de twee hoofdpersonen......).
    Hoop wel voor jullie dat de uitvoeringen die nu gaan komen ook door gaan. Leuk dat je schrijft dat het organisatietalent dan wellicht tekorten heeft, het aanwezige enthousiasme wel weer veel goed maakt. Daarvan ontbreekt het bij ons wel eens........Hoop dat jij de sleutel hiertoe meeneemt naar ons nuchtere Nederland.
    Is daar ook een gereformeerde kerk? ( onze gastpredikant dÁssonville komt daar vandaan, hij preekt wel eens bij ons in B-oost ).
    Heb je al reclame voor mij kunnen maken? Lijkt me een leuk een bodemonderzoeksprojectje in ZA.

    Leuke week verder en hartelijke groeten, Ido

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 December 2012

Welkom in Nederland

08 December 2012

Nog even genieten!

25 November 2012

Ik ben gelukkig…

11 November 2012

Kort…

31 Oktober 2012

Baie geniet in Afrika!
Simone

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 13750

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: