Afrikaans is anders dan Nederlands omdat… - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Dijkstra - WaarBenJij.nu Afrikaans is anders dan Nederlands omdat… - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Dijkstra - WaarBenJij.nu

Afrikaans is anders dan Nederlands omdat…

Blijf op de hoogte en volg Simone

21 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

… de eerste Nederlanders die naar Afrika gingen zeelui waren, geen opleiding hadden en dus de vervoegingen e.d. weg hebben gelaten.

Vandaag zijn we met Vanessa, iemand van het project, meegegaan naar de kerk. De dienst was anders dan we hadden verwacht want we hadden eigenlijk een zwarte swingende kerk verwacht maar het was een blanke Afrikaanse kerk waarin weinig werd geswingd. Op zich niet erg, want we hebben best een goede dienst gehad. Na de dienst werden we uitgenodigd door twee Afrikanen, of Nederlanders, ik weet niet hoe we ze moeten noemen. Ze komen in elk geval uit Nederland en wonen nu zo’n 25 of 30 jaar in Afrika. Hier gingen we koffie drinken, en uiteindelijk ook nog avondeten, lekker burgerlijk! Maar we hadden het er op een gegeven moment dus over waarom Afrikaans anders zou zijn dan Nederlands. Bovengenoemde regel is vast onzin maar hier kwamen we op uit. Verder hebben we genoten van de gastvrijheid en gehoord dat ook hier pepernoten te koop zijn dus op naar de Nederlandse bakker!!!

Verder hebben we weer een lekkere stageweek gehad. Maandag zijn we begonnen op kantoor waar we ons plan van vorige week hebben voorgelegd. We willen namelijk heel graag van het sponsorgeld uit Nederland, het speelplein op K1 vernieuwen want dit is echt nodig voor veiligheid maar ook om de verschillende sporten fatsoenlijk te kunnen spelen, laten we zeggen met lijnen en een net en zonder dat de bal om de minuut opgehaald moet worden. Ik heb hier deze week een soort proposal voorgeschreven, mijn eerste Engelse, en daar gaan we deze week verder naar kijken.

Dinsdag ochtend zijn we eerst naar de activiteiten in Ravensmead geweest en hierna zijn we naar Charles gegaan om over de financiën te praten. We hebben namelijk nog aardig wat geld op de rekening staan voor de periode tot en met maart maar volgens de ambassade is het voor tot december dus hebben we ons lesje creatief boekhouden van vorige week in praktijk gebracht en een plan opgesteld om toch al het gevraagde en beloofde geld binnen te krijgen. Toen dit klaar was stond half Mitchells Plain voor de deur, werden er zakken met brood binnen gebracht en tafels soep en rijst en bruine bonen pap klaargezet. Charles en Doris krijgen namelijk elke week twee keer eten van de kerk waar zij zondags heen gaan en delen dit uit in de wijk en wij mochten helpen! Super lief al die kleine kindjes die met een boterbakje staan te wachten tot ze wat te eten krijgen en verder natuurlijk super goed werk want de mensen die eten komen halen die hebben veelal zelf ook helemaal niets dus ze zijn ook echt heel erg blij met het werk dat Doris en Charles doen. Ik vond het erg dankbaar werk om te helpen en vind het tof dat ze dit doen ook al hebben Charles en Doris zelf ook bijna niets. Feit blijft dat de mensen hier veel behulpzamer zijn, collectief ingesteld leer ik met mijn schoolthema in plaats van het individualistische in Nederland dat ook zijn voordelen heeft. Maar op dit punt vind ik het collectieve gedeelte toch mooier! Ik heb trouwens ook even geproefd, want volgens hen was er meer dan genoeg (uiteindelijk bleek er te weinig) maar heb het maar bij proeven gelaten…

Woensdag zijn we naar K1 gegaan. Veel te vroeg omdat we in de veronderstelling waren meerdere groepen les te gaan geven, maar dit pas helemaal niet in het programma dus voor nu waren het dezelfde groepen als vorige week. Het was wel tof dat ze echt al wat geleerd hebben, technieken van vorige week hadden onthouden en ook daadwerkelijk beter waren geworden! Deliwe, de fysiotherapeut op school, gaat nu zelf verder trainen met ze en volgende week krijgen we twee andere groepen die uiteindelijk een toernooitje gaan spelen, ik ben benieuwd!

Donderdag en vrijdag zijn de activiteiten helaas niet door gegaan i.v.m. het voorspelde slechte weer. Dit blijft een stukje cultuur waar wij niets aan kunnen doen, helaas, en dus heb ik Tork niet weer gezien. We zijn beide dagen wel lekker op ‘kantoor’ bezig geweest. Vrijdag avond zijn we uit eten geweest met huisgenootjes van Lotte, niet zo lekker, wel erg gezellig!

Zaterdag en zondag zou het verschrikkelijk slecht weer worden maar alle regen is vrijdag al gevallen en dus werden we zaterdag ochtend wakker gebeld met de vraag of we alsnog nog zin hadden om te komen surfen en dat wilden we uiteraard wel! We hebben onwijs veel lol gehad, te beginnen bij het aantrekken van het verschrikkelijke wetsuit, maar moeten nog wel eventjes oefenen! Ik heb al wel één keertje gestaan maar viel ook net zo hard weer om en Marije heeft al een paar keer gestaan! Eenmaal thuisgekomen begreep ik eindelijk wat ik fout deed en hebben we nog eventjes geoefend op ons bed en nu, zondag, hebben we allebei vooral verschrikkelijk veel spierpijn!

Deze week hebben we weer een druk schema, te beginnen bij twee mini workshops vanuit de City waar onze collega’s hopelijk eindelijk hun contracten krijgen, alle wekelijkse activiteiten op de scholen (er staat voor nu alleen nog vrijdag slecht weer op de planning) en het verder zoeken naar de mogelijkheden om K1 Special School een mooi nieuw speelveld te geven! En oja! Onze stage is alweer op de helft!

Liefs!

• 21 Oktober 2012 - 20:42

T Tineke:

Nog steeds naar je zin daar? Al bijna weer op de helft,wat gaat dat snel.Veel succes weer deze week,liefs

• 22 Oktober 2012 - 09:35

Mama:

Wat jammer nou! Het zou toch leuk zijn als je echt eens zo'n swingende dienst mee kon maken. Toch van te voren wat meer informatie vragen ipv. zelf iets te veronderstellen! Knuffels en niet te veel pepernoten he?

• 27 Oktober 2012 - 13:13

Willeke:

Wat leuk allemaal zeg, ik wist niet dat je hier ook op kon reageren haha. Maar ik vind mailen toch leuker. Wel leuk om zo alles mee te lezen wat je doet!
    Ik spreek je snel weer op skype oke? als die het doet tenminste

Dikke kus!