Ik ben gelukkig… - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Dijkstra - WaarBenJij.nu Ik ben gelukkig… - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Dijkstra - WaarBenJij.nu

Ik ben gelukkig…

Blijf op de hoogte en volg Simone

25 November 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De zon schijnt, we doen verschrikkelijk veel leuke dingen, we hebben nog maar twee weken stage, dan gaan we twee weken nog heel veel meer leuke dingen doen op de Garden Route en over vier weken kan ik jullie weer knuffelen. Wat wil je nog meer?

Laat ik maar weer met een stage update beginnen: Na het geslaagde team uitje waar ik jullie de vorige keer over heb verteld begonnen we gelijk met een maandelijkse meeting. Deze meetingen zijn meestal niet de gemakkelijkste, omdat iedereen zijn/haar mening heeft en er altijd wel iets niet goed gaat. Maar het teamuitje van het weekend ervoor had gewerkt en de sfeer was ontspannen. Na het één en ander besproken te hebben heeft Mandla nu zelfs twee nieuwe leden, super fijn dat ook zij zich willen inzetten als vrijwilliger voor Mandla! Verder hebben we deze week weer geskyped met school over het afronden van onze stage. Het blijkt dat ons eindproduct, het adviesrapport, te concreet is en dat we deze eigenlijk helemaal moeten omgooien, dus daar zijn we hard mee bezig geweest en verder is Bas, directeur van Respo, hartstikke blij met ons (tenminste, dat zegt hij) en daar worden wij dan weer blij van! Naast het werken aan het adviesrapport hebben we vorige week een sportdag gehad op K1 Special School in Khayelitsha. Ook al ging deze dag niet volgens de planning, hij was erg geslaagd. De kinderen hebben genoten en de dag was erg gezellig! (Foto’s volgens als Marije’s camera het weer doet!) Ook heeft Mandla meegewerkt aan ‘het personeelsuitje’ van The City of Cape Town. Zo’n 1.000 werknemers van de afdeling Sport and Recreation kwamen afgelopen donderdag samen om een gezellige dag te hebben en verschillende sportactiviteiten te spelen. Mandla bood rolstoelbasketbal en rolstoeltennis aan, een groot succes!

De komende twee weken gaan we keihard werken aan het filmpje waarin we willen laten zien wat Mandla doet, een adviesrapport waar school ook blij van wordt en onze reflectieverslagen betreffende de stage. Ook hebben we nog verschillende evenementen, te weten een Social Circusje (dit wordt niet zo groot als gepland jammer genoeg) een grote sportdag in Napier, het vieren van Disability Month in Hermanus, tenminste één kerstfeest en een grote bring en braai om afscheid te nemen van onze lieve collega’s.

Naast stage hebben we in de afgelopen weken ook weer super veel leuke dingen gedaan! Ten eerste zijn we naar Mzoli’s geweest, een soort tja, wat is het eigenlijk. Je kan er zitten, het is de bedoeling dat je vlees koopt in het winkeltje ernaast waar je het ook laat braaien in een verschrikkelijk, klein en warm stinkhok, dit vlees kan je er dan op eten en je kan je eigen drinken meenemen of hier kopen. Verder dansen de mensen vooral en dit vanaf 11 uur op de zondag ochtend. We gingen heen met Lazola, een local die ons eerst Khayelitsha heeft laten zien en we hebben er erg van genoten! In eerste instantie vond ik het veel te druk en het grootste gedeelte van de mensen daar is zwart en kijkt je na overal waar je loopt, maar ze waren allemaal erg aardig! Wat een verschil met Nederland trouwens dat iedereen hier constant voor je opstaat.

Het weekend er na zijn we naar Stellenbosch gegaan. In Stellenbosch zijn onwijs veel wijnboerderijen en we hebben hier dan uiteraard ook een wijntour gedaan. We gingen langs vier verschillende wijnboerderijen en overal mocht je vijf wijnen proeven. Bij de eerste wijnboerderij begonnen we met een rondleiding en een uitleg over hoe de wijnen worden gemaakt waarna we een lekkere champagne kregen. Vervolgens was het de bedoeling dat je binnen je andere 4 wijnen ging vragen. ‘Maar schiet wel op! Over een half uur moeten jullie weer in de bus zitten!!!!’ Euuh oke? Dat is best snel. Maar geen probleem voor ons natuurlijk. Bij de tweede wijnboerderij konden we ook lekkere kazen proeven. De derde had echt een prachtig, prachtig uitzicht want deze lag in de bergen en de vierde had een hele grote, hele mooie tuin. Na de wijntour zijn we wezen eten met een paar mensen die we daar hadden leren kennen en zijn we ‘uit geweest’ in Stellenbosch, de studentenstad. De volgende dag wilden we graag ergens gaan picknicken, omdat het overal zo mooi was. Nadat onze hostess zei dat we zelf maar moesten kiezen hebben twee andere reizigers ons Jonkershoek aangeraden. Daar konden we heel mooi hiken naar watervallen, waar we ook zouden kunnen zwemmen (??) en ook wel zouden kunnen picknicken. Dus wij gingen naar de winkel, haalden ontbijt en reden naar Jonkershoek. Daar aangekomen moesten we nog een klein stukje rijden naar het startpunt van de watervallen maar tot op de dag van vandaag twijfel ik nog of het de bedoeling was dat we dat met onze eigen auto deden. Er zaten super diepe gaten in de weg, overal lagen losse stenen, de weg was maar net breed genoeg voor onze auto en er was zelfs een stuk waar de wielen zoveel lager zaten dan de rest van de auto zodat het midden van de auto de grond raakte. Maar goed, we kwamen op de plek van bestemming en zouden 3km. lopen naar de eerste waterval, waar we zouden ontbijten, zwemmen en genieten. De eerste waterval hadden we echter gemist en na een stuk door een kloof te hebben gelopen, waar we over een riviertje van de ene steen op de andere moesten overspringen, kwamen we bij de tweede waterval 6,4 km. verderop. De waterval bleek jammer genoeg alleen een straaltje water te zijn maar gelukkig was de tocht, tussen de bergen door, echt super mooi! De eerste waterval hebben we uiteindelijk ook nog gevonden, een oranje stip op een steen zou betekenen dat je daar de andere kant op moet? maar echt zwemmen kon daar ook niet. Wel hebben we lekker vers bergwater gedronken want we waren om 12uur begonnen met lopen, wat we helemaal niet van plan waren, dus we hadden geen water mee genomen. Thuis gekomen zijn we heerlijk afgekoeld in het zwembad waarnaar we nog even lekker uit eten zijn gegaan op het balkon van het Newscafé, met een cocktail in de hand en de zonsondergang op de achtergrond. (http://www.youtube.com/watch?v=JLNvBvJ-F00)

Dit weekend was het, in tegenstelling tot het afgelopen weekend, best koud! Dus geen surflessen of stranddagen voor ons in ons laatste vrije weekend in Kaapstad! Vrijdag zijn we wel naar Ajax Cape Town geweest in het grote Cape Town Stadium! Van buitenaf leek het alsof het hele stadion vol zat, zoveel auto’s, mensen en lawaai was er! Binnen bleek dat het nog niet eens voor een tiende vol zat, ben ook benieuwd of het ooit nog weer eens helemaal vol wordt. Ik wil trouwens niet weten hoe het heeft geklonken toen het vol zat en iedereen een vuvuzela had! Die dingen leven hier trouwens nogsteeds!!  Gisteren zijn we naar de Old Biscuit Mill geweest, een marktje met heel veel eten uit verschillende landen. Marije heeft er poffertjes gegeten en ik een lekkere kroket  Daarna zijn we wezen shoppen in Canal Walk, een winkelcentrum dat ongeveer net zo groot is als heel Hardenberg, en vandaag zijn we naar Green Market Square gegaan om veel te veel souvenirtjes te kopen. Marije en ik hebben afgesproken niet meer naar marktjes te gaan, want we kopen er veel te veel!

Vanavond gaan we naar een kerstzangdienst en dan beginnen vanaf morgen twee super drukke weken om onze stage af te sluiten, gevolgd door twee weken waarin we heel veel van ZA gaan zien en veel te veel leuke dingen gaan doen!

Veel plezier met Sinterklaas, bewaar wat pepernoten voor mij en tot snel! Liefs

• 25 November 2012 - 21:56

T. Tineke:

Hoi Simone
    Gek idee, nu al een kerstzangdienst als sinterklaas nog moet komen:-)
    Hoop voor je dat de pepernoten nog smaken als je terug bent:-)

Succes met het afronden van jullie stage en geniet van de 2 vakantieweken. Gaan jullie backpacken?
    Liefs

• 26 November 2012 - 10:22

Rolanda:

Fijn weer zo'n lekker lang verhaal! Is toch wel even leuk , alles op een rijtje te kunnen lezen. Vooral omdat skypy niet altijd even duidelijk is. Nog even flink er aan trekken en dan kunnen we na jouw vakantie even lekker knuffen:-)♥

• 28 November 2012 - 09:37

Harry Dijkman:

Dag Simone, toch maar een keer reageren, ik lees met veel plezier je verhalen, we genieten er van en hebben reapect vor jullie, en mooi dat je zo veel ziet en meemaakt van het land.
    Veel plezier en ror ziens

Groeten rolanda en harry